Vanzelfsprekend en nieuwsgierigheid

Als we ’s morgens opstaan gaan we ervan uit, dat er water uit de kraan komt, dat er brood of muesli voorradig is en dat ook het licht het doet. Dat is voor ons bijna vanzelfsprekend. Niet voor iedereen is dat zo, in Nederland al niet eens, maar als je in verre landen komt, kan het allemaal wel eens heel anders uitpakken.

Neem nu het tehuis in Bandarawela, waar door omstandigheden veel water wordt gebruikt en soms is het op. Gelukkig zijn er wel watertanks om regenwater in op te vangen, maar anders is er gewoon geen water. Jawel, ze kunnen water kopen, maar dat is nogal prijzig.

Neem andere tehuizen waar de elektriciteit er soms mee ophoudt: geen licht, geen koelkast die werkt, geen elektrische waterkoker – maar die deed het toch al nooit goed. Stel je je leven eens voor zonder al onze vanzelfsprekende gemakken.

Ook bij andere zaken gaan we uit van het vanzelfsprekende: ‘onze‘ tehuizen hebben een e-mailadres, dus sturen wij een e-mail en dus komt er antwoord. Nee dus. Stap een en twee gaan prima, maar het antwoord laat soms op zich wachten:

soms omdat er geen stroom is;

soms omdat de ontvangers geen of onvoldoende Engels begrijpen en ze moeten wachten tot er iemand anders de mails komt vertalen;

soms omdat de computer zo langzaam is dat iedereen al gaat zuchten bij het idee er iets mee te doen – en het dus maar laat;

soms omdat de printer het niet doet, zodat ze de tekst van het scherm moeten overschrijven anders kunnen ze de vragen niet beantwoorden.

En dit alles vinden ze in Sri Lanka weer vanzelfsprekend en ze kunnen zich soms niet voorstellen dat wij maar hup de computer aanzetten en een e-mail in het Engels wegsturen.

Natuurlijk is vanzelfsprekendheid gemakkelijk, want je hoeft niet elke dag het wiel opnieuw uit te vinden, maar soms word je met de neus op die andere feiten gedrukt. Dan is het goed om weer eens nieuwsgierig te zijn en te vragen: hoe doen jullie het?

Een werkbezoek is wat dat betreft heel verhelderend en dus maken we dat van tijd tot tijd uit nieuwsgierigheid– en op eigen kosten, want dat is dan weer vanzelfsprekend.

Christien Duhoux-Rueb